Mammalivet på riktigt!

Ja, det är väl nu man verkligen känner av hur det är att vara förälder. Inte för att man inte är förälder när barnen är små, men kraven blir större ju äldre barnen blir.

Lowe har gott om kompisar i området. Ofta är de ute och leker tillsammans, han har ju nu blivit så stor att han inte längre behöver sin mammas konstanta tillsyn och inblandning när han är ute. Är det inneväder händer det ofast att Lowe och kompisarna är här inne och röjer rundor. Så det känns att nu är man mamma och ska inte bara fostra och ha koll på sitt eget barn utan på alla andra barn dessutom när de är i ens hem.

Det är inte lika lätt att åka iväg och umgås med sina egna vänner längre. Såklart är det mkt roligare för Lowe att vara hemma med sina kompisar än att hänga med mamma och umgås med vuxna och bebisar. Det känns jätteskönt att han har sina vänner. Men ibland skulle man bara vilja ha en lugn dag i veckan, en lugn dag att få komma hemifrån och prata med andra vuxna människor. Dela livet med dem som småbarnsförälder. Vilket jag också är.

Mina dagar ser numera ut så att jag sitter hemma själv med lilla Saga. Kan inte gå ut och gå då jag inte kan lämna Lowe och hans vänner. Inte några spontana åkturer iväg till ngn annan. Och det kan jag sakna, nu när man väl får lov att vara ledig från arbetet.

Så ni som ännu har små barn, passa på och njut av alla möjligheter, alla spontana utflykter och träffa alla era vänner.

Nu låter det som att jag säger att det egna livet tar slut när barnen blir stora. Det är absolut inte det jag menar. Men det blir inte lika lätt längre att göra som man vill. Ska man se till barnens bästa så är det ju bra om de kan få vara hemma och leka och bygga upp det sociala liv de ska ge sig in i. Och de vardagliga rutinerna blir även de väldigt viktiga.

Med detta sagt, ska jag försöka ta mig ut i trädgården och få lite sol, medans Lowe leker med en kompis i lekrummet.

Önskar er alla en underbar dag!


Kommentarer
Postat av: Johanna

Du kan väl bjuda hem oss alla så är vi hos dig? Du får du umgås med småbarnsföräldrat och Lowe med sina kompisar : ) Kram

2010-06-02 @ 17:07:49
URL: http://baradu.webblogg.se/
Postat av: Johanna

Ja det tyckte jag med att det var :) Ja eller så gör vi en sallad, så tar alla med sig någon ingrediens till : ) Kram

2010-06-02 @ 22:51:02
URL: http://baradu.webblogg.se/
Postat av: Anna F

Hej!

Tror mig veta hur du menar. Jag känner oxå mig ganska låst med Thea och hennes dagis. men hon tycker ju klart fortfarande det är roligt med bebisar... Är inte Lowe hemma hos sina kompisar ibland? Det behöver ju inte alltid vara DU som är ansvarig utan de andra förädrarna ska ju oxå. Å då kan ju du och Saga passa på att åka hem till någon annan småbarnsförälder.

kram

2010-06-03 @ 21:06:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0